UKK-instituutin liikuntapiirakka muuttui kakkuviipaleeksi

25.10.2019

UKK-instituutti päivitti liikuntasuosituksiaan 21. lokakuuta. Piirakka muuttui kakkupalaksi, mutta mikä on sisällöllinen muutos? Ei oikein mikään ja samalla kaikki. 

Ensimmäinen asia, joka minulla tuli mieleen katsoessani kuvaa oli kokonaisvaltaisuus. Nyt on lähdetty laajalla perspektiivillä katsomaan kokonaisvaltaista hyvinvointia. Mielestäni tätä suositusta saattaa joillekin olla helpompi lähteä noudattamaan. Kolme alinta palikkaa laitetaan kuntoon, niin huipun osia on helpompi lisätä omaan arkeen. Jos minun pitäisi valita paras palikka se olisi keltainen, perustelut tekstissä myöhemmin

Suosituksen perusta on viime vuosina valtavasti näkyvyyttä saanut uni ja sen riittävävyys. Unesta paasaaminen saa ajoittain jopa mielestäni huvittavia piirteitä, koska kyseessä on ihmisen perustarve, jonka arjessa olemme unohtaneet. 

Seuraava osa on tauotus. Tämäkin osa on saanut viime aikoina valtavasti näkyvyyttä. Työn tauotus päivän aikana on tärkeää, sitä ei kukaan varmasti kiellä, mutta kuinka tavan oppiminen voikin olla niin hankalaa. Paikallaanolon tauotuksen positiiviset vaikutukset näkyvät myös työn tuottavuudessa, että omassa hyvinvoinnissa. Muistathan tauottaa myös vapaa-ajalla. Esimerkiksi kolmen tunnin kutominen putkeen saa hartiat taatusti jumiutumaan.

Seuraava palikka on kevyt liikuskelu ja tämän mukaan ottaminen oli loistava valinta ja kuten sanoin mielestäni paras muutos. Kaikki liike lasketaan ja tämän palikan myötä uskon, että useampi suomalainen pystyy ottamaan liikettä arkeensa. Kaikkea liikuntaa ei tarvitse, eikä kuulu laskea ja mitata. Tämä palikka antaa jokaisen omalle arjelle mahdollisuuden valita sen oman liikkeen ja opettaa meitä myös arvostamaan sitä.  Esimerkiksi näin syksyllä olen viettänyt pihalla useamman tunnin haravan varressa, kannellen säkkejä/ ruukkuja/ puita pitkin pihaa. On tärkeää muistaa, että liike on lääkettä moneen vaivaan ja varsinkin itselle ulkona puuhastelu on mitä parhainta nollausta. 

Vasta tämän jälkeen alkaa 'oikea liikunta'. Liikunnan määrä ja laatu ei muuttunut piirakan ja kakkupalan välillä. Reipasta liikettä 2h30min/ viikko  tai 1h 15min/ viikko. Näiden lisäksi lihaskuntoa ja liikehallintaa 2 kertaa viikossa. 

Vakka-Suomen Selkäyhdityksen jumpissa UKK-instituutin suositukset ovat pohjalla jumppia suunniteltaessa. Jumpat sisältää sykettä nostattavan lämmittelyn, lihaskunto-osuuden, tasapainoharjoitteita sekä lopuksi kehonhuoltoa. Liikuntaryhmät ovat kaikille avoimia. Muistathan aina kunnioittaa omaa kehosi rajoitteita liikkuessasi. 

Aiheesta lisää voit lukea UKK instituutin sivuilta. Kuva UKK-Instituutti

Nyt minun on siirryttävä koneen äärestä kotitöiden pariin ja katkaistava tämä istuminen. Virkistävää syksyn jatkoa, Niina